Sidste uge lavede vi sukkerfrie deje, og det gav både positive og negative udkom.
I min gruppe lavede vi banankage og cookies med havregryn og rosiner. I banankagen puttede vi 'perfekt sød' i, som er flydende sukkererstatning. Af egne erfaringer med det, skal man passe meget på, at man ikke putter for meget i, da det kan give en voldsom falsk smag. Udkommet var selvfølgelig, at det blev en alt for kraftig 'perfekt sød' smag, og det var næsten uspiseligt!
Hvis ikke man omregner mængden af 'perfekt sød' svarende til sukker i gram, bliver resultatet aldrig godt.
I vores cookies, havde vi puttet 'atwel' i, som er en anden sukkererstatning, som er i pulverform. De blev super lækre, og vores lærer sagde, at de var de bedste af dem, vi havde lavet på holdet. De endte med at blive solgt på skolen - dem der nu var tilbage, eftersom folk bare spiste af dem, fordi de alle ville smage.
Atwel var bedre end perfekt sød, og det var også det, de andre grupper fandt ud af.
Jeg burde egentlig skrive opskriften her til cookies'ne, men min opskrift ligger i min mappe på skolen, så det må blive en anden dag ;)
Othello lagkageJeg har egentlig aldrig rigtig funderet over, hvordan othello lagkager var lavet, og det er mange år siden, jeg har spist en!
Vi lavede dem i forbindelse med fedt og kulhydrater og må sige, de passer godt i det forløb... Eftersom de består af en linsedejbund (det samme som napoleonshatte og hindbærsnitter), et lag med ½ kagecreme, ½ flødeskum, derefter et lag makroner, så et lag flødeskum, en lagkagebund til top, chokolade glasur, marcipan og endnu mere flødeskum i kubler i kanten.
Det kan da ikke blive mere ulækkert end det, næsten? ;)
Jeg må sige.. Jeg havde mine kampe med mine 2 othello lagkager, og det var svært at håndtere alt det fløde! Oven i det, skulle vi have karakter for vores kage! Og når de volte så mange problemer, var de ikke helt nemme at gøre pæne.
Jeg fik 7 for min, eftersom mit marcipan knækkede i kanten og mine flødeskumskubler oven på var ikke lige store. Men det var også min første othello lagkage, og havde haft mine problemer. Jeg er tilfreds, selvom det kunne have været bedre.
Godt igang med at lave othello lagkager!!
Dette er ikke den lagkage, jeg fik karakter for - eftersom den her var værre end den anden. Det er også et billede af den, da den lige var blevet lavet på skolen.
ButterdejIdag skulle vi så lave butterdej! Så kan jeg da lige fortælle, at en dejen i en butterdej bliver rullet ind i helt op til 35% rullemargarine. Ikke nok med det, skal dejen rulles i 144 lag.
En wienerdej kan bestå af helt op til 60% rullemargarine - hvis det skulle være bedre ;)
Vi lærte, at man virkelig skal passe på, når man ruller butterdejen ud, da lagene ikke må forskubbes. Ellers kan det, man bager, finde på at vælte! Ja det lyder skørt, men det er sandt.
Vi lavede nogle postejer, som man kan fylde med tun eller hvad man vil, og så putte et butterdejslåg på og så servere, som forret osv.
Så lavede vi også sveske fletninger og ælble fisk. Æble fiskne smagte rigtig godt ;) Selvfølgelig lavede vi også tartelet skåle, som blev så fine! Min søster elsker tarteletter, så jeg købte nogle med hjem til hende.
Postejer, hvor vores låg failede og væltede :( men lærer roste, at de var blevet så flotte høje!
Selvom jeg ved, hvor meget smør, der er i, spiser jeg dig alligevel æble fisk!!!!
Sveske fletning
Elsker skolen. Det er virkelig sådan, at weekenden ikke kan blive færdig hurtigt nok. Man vil bare igang! Og elsker virkelig, hvordan undervisningen er. Man lærer noget teoretisk, og bagefter skal man i bageriet, hvor man prøver at lave nogle ting, som har med det forløb at gøre.
Slut med kedelig tavleundervisning, som ingen steder følger hen!
Der er bare et par personer, som man tror næsten kun er der for at 'æde' kage. Nogle, som bare står og stirrer og ikke gider at hjælpe. Nogle, som bare tror, man hele tiden gider at fortælle dem, hvad de skal lave. Dem, der ikke kan finde ud af at gøre tingene af sig selv.
Jeg har hørt fra lærerne, at de også kigger meget på, hvordan folk arbejder og er, da det også fortæller noget om, hvem der kan få en lærerplads, og hvem der ikke kan. Og hvem de gider at hjælpe med at finde en lærerplads - altså hvem der virkelig VIL! Vil ikke bare stå og slå rødder og ligne en, der ikke vil hjælpe. Jeg vil gerne få noget ud af det. Det er da derfor, jeg er begyndt på skolen!
Men jaja. Man må vel lade være med at være i gruppe med sådan nogen...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar